FeministFika nr 2

Hej alla goa feminister!

Det är dags för FeministFika igen. Hurra!! Eftersom vi är så härligt många goa feminister i stan, så testar vi Kulturhuset den 16 mars från kl 16. Där ska alla få plats. Jag och Calle kokar då någon vegansk soppa som kommer att gå att köpa för ca en tjuga och pengarna går till Kulturhuset. Annars finns det ju fika att köpa om en inte vill ha söppe. Men tänk på att det endast är kontanter som funkar på Kulturhuset.

Just nu hänger det en feministisk utställning i Galleri Mellanrummet på Kulturhuset. Jag vet inte om den kommer att vara kvar till den 16 mars så om en vill titta på den så kanske en ska besöka Kulturhuset snarast möjligt 🙂

Vi ses den 16 mars allihopa!

Puss å kram Jennypenny

Hej Jenny och alla! Vi pratade ju om på fikat sist om att det skulle vara trevligt med ett ämne att prata om inledningsvis, så att vi kommer igång med feministpratet ordenligt. En sorts feministisk uppvärmning, alltså. Så – vad ska vi prata om då tycker ni?  Pösspåer  >Calle<

PS: Som vanligt tar vi gärna hand om er som tycker att det kan vara lite läskigt att komma själv, vi lindar in er i vår tjocka filt av kärlek och trygghet så att ni ska kunna känna er hur hemma som helst!

15 reaktioner på ”FeministFika nr 2

  1. Pingback: eTT RoLiGT iNLäGG! | CaLLeiSM

  2. Hur länge håller ni på? Tar ett tag för mig att ta mig in till stan efter jobbet. Eller är tanken att man kommer och går lite? Och tack för sist!!

    • Kulturhuset har öppet mellan 16 och 23. Jag och Jenny är där när det öppnar för vi ska ju fixa soppa, sen stannar vi väl så länge vi orkar, vilket för min del INTE är till klockan elva. Vi har inte tänkt så mycket mer, det är fri lek så att säga, förutom att vi tänkte komma på något diskussionsämne att värma upp med. Kom gärna med förslag!
      Tack för sist till dig med, även om jag inte har en aning om vem du är! 🙂

  3. Hej! Jag skulle gärna komma men kan inte så mycket om F! eller feminism överhuvudtaget! Är det okej att komma ändå för att lära sig eller förväntas man kunna massor? 😛

    • Det är megaokej att komma! Jag vet inte särskilt mycket heller men jag tänker att vi ska lära oss av varandra för att sedan lära andra och vips kryllar det av coola feminister överallt!
      Så kom, bara kom!

  4. Hej och tack för senast!
    Är det ok att trilla in lite efter kl 16? (Förstår att det inte är optimalt, men jag har svårt att lämna mina barn tidigare.)

    Ni efterfrågade teman för komma-igång-diskussioner. Några förslag, högt och lågt:
    * Wikipedia – har hört att över 80% av artiklarna på Wikipedia är skrivna av män. (Källa saknas) Gissar att det är en ganska homogen grupp av män dessutom. Vilken betydelse har det för innehållet? Är någon här i gruppen aktiv skribent? Kanske kan vi peppa varandra att komma igång och bidra?
    * Jämställdhet i vården – egna upplevelser, kliniska studier av läkemedel, mm, Den här artikeln om sjukskrivningar var intressant: http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/jamstallt-bemotande-minskade-sjukskrivningar/ och även den här om underutskrivning av läkemedel: http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-far-dubbelt-sa-stor-tillgang-till-dyr-medicin/
    * Internationell feminism – någon i gruppen som har erfarenhet av feminism i andra länder än Sverige? Vad finns det för skillnader i synen på jämställdhet bland svenskar med olika ursprung? Sverige är ju inte världens mest jämställda land längre och har inte varit sedan 2006 (sidenote – nämen? lika länge som alliansen suttit i regeringen?) – det kanske vi kan prata om. (Källa: The Global Gender Gap Report)
    * Kroppsspråk, uttryckssätt och röstanvändande – hur förstorar/förminskar vi oss? Hur beter sig den som tar och får uppmärksamhet t.ex. i ett möte eller klassrum?

    • Hej Nina!

      Du får självklart komma när du vill! Det öppnar kl 16 och jag och Jenny börjar laga soppa då så vi kommer inte att sitta stilla förrän senare. Vi tar det som det kommer helt enkelt!

      Tack också för diskussionsförslag! Mycket intressanta sådana!

      Vi har själva inte tänkt så mycket på det, har varit lite trötta. Träffade dock Jenny idag och vi pratade också om att vi skulle kunna spåna på hur vi kan jobba för att få fler att rösta på Feministiskt Initiativ och hur vi kan stötta dem inför valet. En annan fråga är också hur en kan få fler att förstå att feminism är något bra för alla och det kanske genom att prata om våra egna erfarenheter – vad var det som fick oss att börja kalla oss feminister? Hur hamnade vi där vi är idag och hur kan den erfarenheten hjälpa oss att få andra att förstå?

      Väl mött på söndag! 🙂 >Calle<

  5. Önskar att det blir en tredje fika jag kan komma på, är så sjuk att jag inte kan komma. Hoppas ni har det jättebra även fast jag inte är där. Så avis. Roligt initiativ som jag vill gå på så gärna 😦

    • Misströsta ej! Feministfika nr 3 blir på Kulturhuset den 3 april kl 18, men det öppnar 16 och Jag och Calle kommer att vara på plats tidigare än 18. Feministfika nr 4 med soppa också på Kulturhuset, den 27 april från kl 16. Krya på dig så ses vi då!

SVÄLJ KAKAN OCH SÄG NÅGOT!